301

2017

публикувано 12.01.2018 г., 11:57 ч. от Матей Жостов   [ актуализирано 12.01.2018 г., 11:57 ч. ]

Bulgaria remains on the Watch List in 2017. The United States welcomes Bulgaria’s efforts in 2016 to continue to address cable piracy, increase cooperation with stakeholders, cooperate in international law enforcement operations, and develop plans to establish specialized IP prosecutorial units. However, the United States continues to have serious concerns regarding Bulgaria’s protection and enforcement of IP. Online and cable television piracy in Bulgaria remain particularly troubling. This is due in part to gaps in Bulgaria’s law with respect to the exclusive rights granted to right holders, including with respect to copyright enforcement online. The United States recognizes Bulgaria’s attempts to amend its Penal Code and Copyright Law. However, Bulgaria has not yet passed or implemented those legislative proposals, and enforcement of IP remains a concern. For example, the 2007 case against the torrent tracker site – zamunda.net – is still pending in the court system. The United States therefore encourages Bulgaria to make the legal reforms necessary to protect IP adequately and effectively, as well as to enhance its enforcement efforts under existing law, which did not improve in 2016. The United States encourages Bulgaria to enhance the role of the enforcement division responsible for online piracy and to devote the necessary resources to improving the prosecution of IP cases. With respect to the planned specialized IP prosecutorial units, the United States encourages the Prosecutor General to appoint a sufficient number of lawyers to these units, provide detailed guidance and training, and closely monitor and analyze their work. The United States also encourages Bulgaria to take steps to improve the efficiency of its judicial system in dealing with IP cases, and to impose deterrent penalties for those who are convicted of IP crimes. The United States looks forward to continuing to work with Bulgaria to address these and other issues.

2016

публикувано 14.03.2016 г., 1:20 ч. от Матей Жостов   [ актуализирано 14.03.2016 г., 1:21 ч. ]

2016 SPECIAL 301 REPORT ON COPYRIGHT PROTECTION AND ENFORCEMENT


The marketplace for the copyright industries, in particular, the music industry, continues to deteriorate. This is due in large part because the Copyright and Neighboring Rights Act is seriously outdated. There is currently no clear legal framework regarding digital rights, including the making available right. In fact, none of the exclusive rights are clearly delineated in the law, so instead the framework for protection, and collection of any monies based on the rights, is confusing and disjointed. This is a major hindrance to enforcement as well, and it is hoped that majorrevisions to the Act can be undertaken. Additionally, a new law regulating collective rights management is under consideration. Enforcement in Bulgaria remains a major concern, and has weakened due to a lack of effort by the Government of Bulgaria. In 2015, a reorganization within the government meant that the Ministry of Interior lost jurisdiction over the General Directorate for Combating Organized Crime (GDCOC). Until this change, this unit was a lone example of an office successfully undertaking enforcement against a major problem in Bulgaria, namely, organized criminal syndicates engaged in widespread piracy. Instead, the law now requires the private sector to prove a link to organized crime as a threshold matter in order to initiate an investigation, which means, in effect, that no such cases will be initiated. The Ministry of Culture has, in the past, demonstrated a willingness to address IPR infringements, a task greatly appreciated by the copyright industries. However, with this change in jurisdiction, their administrative capacity is also quite limited. That, coupled with the absence of deterrent criminal sanctions, means that enforcement will only further weaken without substantial changes in the legal and enforcement regimes in Bulgaria. 

2014

публикувано 6.03.2015 г., 0:35 ч. от Матей Жостов   [ актуализирано 6.03.2015 г., 0:37 ч. ]

България е в „Списъка за наблюдение” през 2013 г. България е предприела само ограничени стъпки, свързани с продължителните притеснения на САЩ относно нарушаването на правата върху интелектуалната собственост. Пиратството в интернет в България остава сериозно и нарастващо притеснение. Многобройни онлайн услуги-нарушители оперират на пазара и правоохранителните действия рядко водят осъждания. 

Честа практика е регистрирането на фалшиви подвеждащи марки, поради ограничеността в работата на Патентно ведомство, което е отговорно за регистрация на марките. Тези и други притесняния са усложнени от недостатъците на българската съдебна система. В обобщение, правоносителите се изправят пред значителни закъснения в решаването на спорове по правата върху интелектуална собственост, много от които не достигат финална присъда (отсъждане), а когато достигнат, средствата за защита не са възпиращи. Българското правителство следва да се координира с правоносителите, както и с други заинтересовани страни като доставчици на интернет услуги, за разработване на препоръки за редуциране на интернет пиратството. 

България е в „Списъка за наблюдение” през 2014 г. Въпреки някои ограничени подобрения, САЩ продължава да има сериозни притеснения относно нарушенията на правата върху интелектуалната осбственост в България. Пиратството в интернет на авторскоправни произведения остава значителен проблем за пазара в България. Многобройни онлайн услуги-нарушители оперират на пазара и правоохранителните действия рядко водят до присъди или до възпиране на нарушенията. Разследванията на софтуерно пиратство, включително и срещу фирми крайни потребители (ЮЛ) нарушители, инициирани от българското звено за компютърни престъпления, са в застой, тъй като отговорностите на звеното и целият състав са прехвърлени в различна агенция.

2012

публикувано 3.05.2012 г., 13:39 ч. от Матей Жостов   [ актуализирано 27.01.2013 г., 6:37 ч. ]

BULGARIA
INTERNATIONAL INTELLECTUAL PROPERTY ALLIANCE (IIPA)
2012 SPECIAL 301 REPORT ON COPYRIGHT PROTECTION AND ENFORCEMENT

301 Препоръки: 
IIPA издава този специален доклад, за да подчертае: 
1) приемането на законодателство, което значително пречи на притежателите на права в музикалния и звукозаписната индустрия да работят в България и не създава предпоставки за борба с нарастващото online пиратство на музика; 
2) тежката вреда, нанесена от online музикалното пиратство в България, въпреки някои изключителни опити на сектор „Компютърни престъпления” при ГДБОП-МВР да затворят сайтовете-нарушители; и 
3) липсата на последователност от страна на прокуратурата с цел продължаване на добрата работа на сектора.

Промените в закона за авторските права пречи на легитимната музикална индустрия в България: 
На 27.03. 2011 българският парламент прие промени Закона за авторските и сродни права. В частност промените акцентираха върху следните недостатъци:
1) акредитационна процедура за колективните дружества, която подронва съществуващата система за управление на колективните права в България; 
2) контролирана от правителството процедура за определяне на тарифи, според която пазарната цена на авторските права вече не е определящ критерии за тарифите; 
3) елиминирането на simulcasting и webcasting като отделни приложения, за които преди притежателите на права са могли да получават справедливо възнаграждение; 
4) редица членове, които като цяло отнемат приходите от частните компании за права, които са едни от единствените приходи на иначе затруднения музикален пазар на българска музика, и 
5) неуспех при отменянето на закон, които ограничава свободата да се подписват договори за повече от 5 години, несъвместимо с най-добрата практика в индустрията. Членовете за административните мерки за борба с online-пиратството са махнати от проектозакона преди гласуването му. 

Тези промени вече имат негативно влияние върху заинтересованите страни, и post facto, изглежда, че има признание от страна на някои депутати, че поне административните мерки за борба с online-пиратството не е трябвало да бъдат махани от законопроекта. IIPA се надява управляващото мнозинство пак да прокара тези промени, за да се подобрят перспективите пред правоохраняването в областта на борбата със злоупотребите с интелектуалната собственост в България, овладяване на темповетe на пиратството и създаване на пространство за легитимни музикални услуги. Недостатък на новия закон е, че той вече е имал пагубен ефект върху плащанията за правата за излъчване, въпреки че дълготлеещият спор между national collecting society и асоциaцията на разпространителите в България беше уреден през април 2011. Поради забавените нови процедури, свързани с регистрирането на collecting societies, за 2011 още няма подписано споразумение и затова българските разпространители използват музика без плащане. Това бързо трябва да бъде оправено.

Online-музикалното пиратство продължава да бъде широко разпространено, въпреки действията на сектор „Компютърни престъпления” при ГДБОП-МВР: 
Множество download-сайтове, BitTorrent, Rapidshare sites и широкоразпространените peer-to-peer осигуряват нелегална музика за масите в България, като затрудняват развитието на легитимния online-музикален пазар. Отбелязахме, че две легитимни online-музикални дружества се създадоха в България през 2011, като общият им брой стана девет. Всичките те се борят на оцелеят на пазар със страшно високо ниво на пиратство, и не могат да се състезават със сайтове като zamunda.net и arenabg.com, който все още работят с user-heke,r,dkdjd video exchange платформа, VBox7.

Ситуацията с музикалното пиратство продължава да се усложнява въпреки похвалните усилия на сектор „РИС”. Благодарение на тях 4 "one-click" hosting сайтове (наричани понякога cyberlockers), rapidadd.com, 4storing.com, afasta.com и bgshare.com са прекратили дейността си. IIPA цени работата на сектора в тази област, и отбелязва, че благодарение на усилията на българските правоохранителни органи, HD-torrents.org, Energy-torrent.com, Mamba-jamba.com, Danix-bg.com, и Torrent.danix-bg.com са спрени. Продължават делата срещу някои от най-големите пиратски сайтове, включително zamunda.net и arenagb.com. За нещастие, докато текат делата, zamunda.net е набрал популярност, печелейки много пари от реклами.

Правоохраняване – реализации на сектор 
„Компютърни престъпления” при ГДБОП-МВР, но неуспехи за прокуратурата:
Министърът и МВР като цяло, заедно със сектор
„Компютърни престъпления” при ГДБОП-МВР са демонстрирали воля да се справят с пиратството, и си сътрудничат с бизнеса за промотиране на по-ефективна защита за интелектуалната собственост. За съжаление, това ниво на подкрепа не може да се каже, че съществува при други правителствени органи. Например, „РИС” имат 28 реализации през 2011, само 5 от тях са в съда; нито едно от тези 5 дела не е приключило. От останалите реализации, за 6 не са образувани ДП, и 17 ДП се прекратени от прокуратурата. Представителите на съда и ВКП са показали подкрепа за по-силно наказателно преследване, но районните прокуратури изглежда не искат да се променят. Американското правителство наскоро проведе „кръгла маса”, на която неадекватното наказателно преследване в България беше главната тема, и призоваваме българското правителство активно да се заеме с процеса на реформи в наказателната сфера с цел постигане на резултати чрез използване на всички налични механизми.

2011

публикувано 21.01.2012 г., 7:10 ч. от Matey Zhostov   [ актуализирано 15.06.2012 г., 21:00 ч. от Матей Жостов ]


BULGARIA
INTERNATIONAL INTELLECTUAL PROPERTY ALLIANCE (IIPA)
2011 SPECIAL 301 REPORT ON COPYRIGHT PROTECTION AND ENFORCEMENT

Special 301 Recommendation: IIPA recommends that the U.S. Government should actively monitor
developments in Bulgaria during 2011 with respect to the issues discussed in this Special Mention report.
Executive Summary:

The recording industry, in particular, reports that the enforcement situation in
Bulgaria has rapidly worsened in recent years. According to the Recording Industry Association of America (RIAA),
numerous download pirate sites, Bit Torrent sites, Rapidshare sites and widespread peer-to-peer piracy in Bulgaria,
make it virtually impossible for a legal online music market to develop. There are currently seven existing legal music
services available in Bulgaria, which have been struggling to survive in a marketplace with an online piracy rate of
99%. In short, the enforcement authorities are not making sufficient efforts to create a viable place for legal online
music services to get established. The music industry reports good cooperation with the Cyber Crime Unit within the
Enforcement Directorate (called the “Counteraction to Organized and Serious Crime” and previously known as the
General Directorate to Combat Organized Crime). However, the actions of this unit alone cannot significantly reduce
the availability of infringing music services. Rather, it will take the concerted efforts of the other competent
enforcement authorities to achieve some success: namely, the Ministry of Culture and the Council on Electronic
Media. Unfortunately, to date, these authorities have not been using their administrative enforcement powers to
assist rights holders with enforcement, even when infringements have been brought to their attention.
In addition to online streaming and downloading piracy, there is widespread broadcast piracy. The
Government of Bulgaria has taken little action against, and in so doing signals tacit approval for, broadcast piracy
which is pervasive – the piracy rate is estimated to be 95%. This persists even as Bulgarian law (and European
Union directives) require licenses for the commercial use of sound recordings on broadcast and cable television
programs. This out-of-control situation has persisted for almost two years now, and represents a profound failure of
the rule of law in Bulgaria.
In addition to this alarming enforcement situation, there are troubling legislative reforms being considered.
The Bulgarian Parliament is set to vote on a bill to amend the existing Copyright and Related Rights Act which, if
adopted, could have a devastating impact on the recorded music market in Bulgaria. In particular, the bill’s many
flaws include: (1) an accreditation procedure for collecting societies which would undermine the existing collective
rights management system in Bulgaria; (2) a government-monitored tariff setting procedure under which the market
value of copyright works would no longer be the relevant criterion for rate setting; (3) the proposed elimination of
simulcasting and webcasting as separate uses for which rights holders are entitled (currently) to equitable
remuneration; (4) a set of provisions that in the aggregate would all but eliminate royalties from private copying levies
-- one of the only current sources of revenue in the difficult Bulgarian music marketplace; and (5) a failure to repeal
existing law which limits the freedom to enter into contracts for more than five years, which is inconsistent with
traditional copyright industry practice. Last, the only positive elements of the draft amendments, including particular
provisions on administrative measures for combating online piracy, were removed from the proposed amendments.
In short, the amendments are moving forward in the face of widespread opposition on a range of issues, and from a
large coalition of local and international rights holders, and without consideration of international (and European
Union) copyright laws and practices.


For more details on Bulgaria’s Special 301 history, see IIPA’s “History” appendix to this filing at
http://www.iipa.com/rbc/2011/2011SPEC301HISTORICALSUMMARY.pdf, as well as the previous years’ reports, at http://www.iipa.com/countryreports.html. For
a summary of IIPA’s 2011 global issues, see our cover letter at http://www.iipa.com/pdf/2011SPEC301COVERLETTER.pdf.

1-5 of 5