ПО СВЕТА‎ > ‎

Битак за mp3-ки

публикувано 22.10.2012 г., 23:46 ч. от Матей Жостов   [ актуализирано 22.10.2012 г., 23:47 ч. ]

Съдебният сблъсък между ReDigi и EMI ще отговори на въпроса легално ли е препродаването на закупена по дигитален път музика


Могат ли дигиталните мултимедийни файлове да бъдат препродавани? Това е въпросът, който сблъска една неизвестна технологична компания на име ReDigi с музикалния гигант EMI. Според стартиращата американска фирма създаването на онлайн пазар за дигитална музика втора употреба е напълно законно. Не на същото мнение обаче е звукозаписната индустрия в САЩ, която е категорична, че всеки опит за препродаване на mp3-ки нарушава авторските права на изпълнителите.

Спорът между двете страни, който вече се пренесе в съдебната зала, е не само любопитен. Той е изключително важен за по-ясното дефиниране на понятията за авторски права в дигитална среда. Самото решение на съда пък може да доведе до прецедент, който да отприщи цели нови индустрии. Или пък да задуши някои едва прохождащи.

"Повечето потребители на дигитални книги и музика притежават стотици долари под формата на законно придобити продукти, които се съхраняват на техните компютри. Към момента тяхната стойност е нула", коментира изпълнителният директор на ReDigi Джон Осенмахер, пред BBC. "ReDigi взима тази нула и я превръща в състояние за милиарди", добавя предприемачът. В резултат на всичко това обаче изпълнителният директор на стартиращата компания, която миналото лято успя да набере половин милион долара финансиране, става обект на съдебен иск от страна на Capitol, която е дъщерна на EMI. Ищците претендират за наказание от $150 хил. за всяка песен от каталога на EMI, която е била препродадена през платформата на ReDigi от момента на стартирането й. Самото дело беше заведено в окръжния съд на Ню Йорк през януари тази година, а първото изслушване се проведе в началото на октомври.

Как обаче се стигна до него?

Ябълката на раздора

ReDigi е американска компания, която има за цел да създаде първата законна онлайн платформа, в която собственици на легално закупена дигитална музика могат да я продават. Технологичният стартъп е създаден в началото на 2011 г. от група програмисти, които имат желание да решават неразрешими проблеми. "Бидейки екип компютърни маниаци, когато някой ни каже, че нещо не може да бъде направено, ние моментално започваме да търсим решение, с което да опровергаем това", разказва съоснователят и технически директор на ReDigi Лари Рудолф, пред сайта thecmuwebsite.com.

Така се ражда и идеята им да измислят легален начин за продажба на музика втора употреба, след като вече не една или две компании са се провалили в това начинание. Най-пресният пример е отпреди две години, когато отново в САЩ се появи компанията Bopaboo. Нейната идея беше подобна - да позволи на потребителите да продават mp3-ки, като обещаят, че ще изтрият оригиналния файл от компютрите си. Bopaboo обаче бързо влязоха в полезрението на големите звукозаписни компании и проектът им беше прекратен още преди да набере скорост.

От своя страна ReDigi демонстрира по-структуриран и задълбочен подход към темата. Екипът на компанията е разработил софтуерно решение, което може да проследи дали музикалните файлове, които даден потребител иска да продаде, са закупени легално и дали те биват изтрити при акта на продажбата онлайн. "Има много слоеве, които изграждат ReDigi и правят нашата услуга работеща в правно и техническо отношение. Екипът ни откри легален начин потребителите да запазят своята свобода да се разполагат със своите собствени музикални колекции", разказва Лари Рудолф.

Всичко това се случва чрез технологична платформа, която позволява единствено на регистрирани потребители да се възползват от нейните услуги. За да могат да продават своите дигитални музикални файлове, те трябва да инсталират специален софтуер, който проверява дали тяхната музика е закупена по законен начин. Чак тогава те могат да я продадат на други потребители в сайта. При самата покупка пък файлът се изтрива автоматично от компютъра на продавача, твърдят от ReDigi.

Според тях по този начин компанията пресъздава по дигитален път акта на покупко-продажба на музикален диск, която е позволена в САЩ от т.нар. доктрина на изчерпване (the first sale doctrine).

Не сме съгласни

Напълно очаквано представителите на звукозаписната индустрия не приемат този модел. Още през миналата година Асоциацията на звукозаписната индустрия в САЩ (RIAA) изпрати писмо до ReDigi, с което призова компанията да преустанови дейност. Два месеца по-късно EMI заведе и първото съдебно дело, аргументирайки се с това, че доктрината на изчерпване е неприложима при разпространението на цифрово съдържание, защото копирането му от един носител на друг е неминуемо обвързано с неговото възпроизвеждане.

Така, близо десет месеца след като делото влезе в съда в началото на октомври, се проведе и първото изслушване на двете страни в зала. Магистратът от окръжния съд на Ню Йорк Ричард Съливан коментира, че това дело повдига сериозни въпроси относно комплектността на американския закон за авторско право, когато той се прилага в дигитална среда.

По време на изслушването двете страни изложиха отново своите аргументи. Адвокатът на Capitol Ричърд Мандел обвини ReDigi, че нарушават закона за авторското право на САЩ, защото при продажбата на дигиталните медийни файлове се извършва тяхното копиране, което е забранено. Адвокатът на ReDigi Гари Аделман контрира, че това не е вярно, защото "в процеса няма копиране. Файлът се транспортира. Това е начинът, по който работи технологията".

В крайна сметка и двете страни поискаха от съда да прекрати делото, отсъждайки в тяхна полза. Това обаче едва ли ще се случи, защото съдия Съливан многократно коментира, че иска да се състои дебат на база на всички аргументи. Според него изходът от делото може да се окаже важен прецедент в сферата на авторското право.

Ако бяхме в Европа

Междувременно пред ReDigi се отваря интересна възможност - компанията може да изнесе бизнеса си в Европа, където през юли съдът на ЕС постанови решение, според което "авторът на даден софтуер не може да се противопоставя на препродажбата на неговите използвани лицензи", съобщава Би Би Си. Според специалиста по интелектуално право Иан Конър от адвокатска кантора Pinsent Masons компанията ReDigi може да използва именно решението на съда на ЕС, за да защити платформата във Великобритания, ако пренесе бизнеса си там. Според юриста успехът на ReDigi в подобно дело в Европа ще зависи от това дали фирмата ще успее да докаже, че при акта на продажба медийните файлове не се копират, пише онлайн изданието out-law.com.

http://www.capital.bg/biznes/tehnologii_i_nauka/2012/10/19/1928986_bitak_za_mp3-ki/?sp=0#storystart